Infectieziekten onder de microscoop

Infectieziekten

Bacteriën, schimmels of een virus kunnen een infectieziekte veroorzaken. Het team Infectieziekten voorkomt, bestrijdt en spoort infectieziekten op.

Veelgestelde vragen

De vaccinatie heeft geen invloed op de vruchtbaarheid bij mannen en vrouwen. Deze fabel is ontstaan doordat er een stofje in de vaccins zou zitten dat lichaamseigen is en dat belangrijk is voor zwangerschap, om zwanger te kunnen zijn en om het kindje te laten groeien.

Maar dat hormoon zit niet in de vaccins. En dus is er geen reden om aan te nemen dat we daardoor onvruchtbaar worden. Tijdens de zwangerschap heeft vaccinatie ook geen invloed op de aanleg van de placenta.

Heb je meer vragen over vaccinatie en vruchtbaarheid, zwanger zijn of een kinderwens? 

Kijk dan op de site van het RIVM 
 

Het doel van de vragenlijsten is om jongeren zelf te laten nadenken over hun gezondheid en leefstijl. Ook helpen de vragenlijsten om op tijd mogelijke problemen te ontdekken. Wij gebruiken de vragenlijsten om kinderen en jongeren goed advies en goede voorlichting te kunnen geven en tijdens de gesprekken met je kind. 

De vragenlijsten horen bij het programma Gezond leven? Check het even! van de GGD Gelderland-Midden. GGD Gelderland-Midden moet van de wet Jeugdgezondheidszorg bieden aan kinderen tot 18 jaar. Ook moeten wij van de wet een goed beeld krijgen van de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dat doen wij met vragenlijsten en onderzoeken. Vanaf het vierde jaar doen we deze onderzoeken op school. 

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan het indienen van een klacht. Als je zelf deskundige (rechts)bijstand inschakelt, komen deze kosten wel voor eigen rekening.

Lost contact met de afdeling niets op of dien je liever een klacht in? Vul dan ons klachtenformulier in. Stuur je liever een mail of een brief? Schrijf hierin: naam, adres, datum, beschrijf de klacht zo goed mogelijk: wanneer gebeurde het, om welke medewerker gaat het en wat is er precies gebeurd.

Ons e-mailadres: klachten@vggm.nl 

Ons postadres: 
VGGM
T.a.v. klachtenfunctionaris 
Postbus 5364 
6802 EJ Arnhem 

Nadat je de klacht hebt ingediend, sturen wij je een ontvangstbevestiging waarin wordt uitgelegd volgens welke regeling de klacht wordt behandeld. We onderzoeken de klacht en zoeken samen met je naar een oplossing. Soms leent een klacht zich voor een bemiddelingsgesprek. Wij streven er naar de klacht binnen zes weken af te handelen.
 
De klachtbehandeling voor onze organisatie is in verschillende wetten geregeld. Om die reden zijn er twee regelingen, die hieronder zijn toegelicht.