Roken

Zoals iedereen langzamerhand wel weet is roken ongezond. Roken veroorzaakt in Nederland naar schatting minimaal 20.000 doden per jaar. 

Rokende mensen hebben grotere kans op hoge bloeddruk, een hartinfarct, een hersenbloeding en verschillende vormen van kanker. Roken zorgt ook voor een slechte huid, slechte conditie, vieze adem en problemen met je gebit. Rokers leven minder lang dan niet rokers en zijn vaker en langer ziek. 
De meesten rokers beginnen met roken voordat ze 18 jaar worden. Roken is voor jongeren extra schadelijk omdat hun lichaam nog aan het groeien is.

Ga het gesprek aan met je sigaret!

Benieuwd wat je relatie is met je sigaret? Of je afhankelijk bent van je sigaret? Dan bij deze de uitdaging: Ga in gesprek met je sigaret: Chat met je sigaret

Stoppen met roken 

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn verschillende soorten van hulp. Wil je graag één op één contact met een coach? Dan is individuele begeleiding misschien iets voor jou. De begeleiding is volledig afgestemd op jouw behoeftes. In het begin krijg je veel begeleiding en dat werkt motiverend. Je begeleider helpt je vol te houden en leert je omgaan met moeilijke momenten.  Stop jij liever samen met anderen? Dan is een groepstraining misschien iets voor jou. Je komt samen met andere deelnemers in een groep. Op die manier kun je ervaringen delen en elkaar steunen bij het stoppen met roken. Voor meer informatie: www.ikstopnu.nl
Je kan ook in gesprek met je huisarts of de praktijk ondersteuner. Diegene weet welk aanbod er in jouw wijk is of kan misschien zelf je hierbij ondersteunen. 

Vergoeding cursus stoppen met roken 

Stoppen met roken cursussen en andere vormen van begeleiding, worden door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed. Ben jij benieuwd wat jouw zorgverzekeraar vergoedt? Informeer bij je eigen zorgverzekeraar. Voor meer informatie: ikstopnu.nl

Tips bij het stoppen met roken

  • Kies een stopdatum.
  • Stop in één keer. Dat werkt beter dan langzaam minderen.
  • Verwijder voor de stopdatum alle sigaretten uit je omgeving. Zo houd je het makkelijker vol.
  • Maak een lijstje met voordelen en schrijf op wat jouw motivatie is. Dit lees je op moeilijke momenten.
  • Doorbreek routines en bedenk een afleiding voor deze moeilijke momenten.
  • Bespreek met je huisarts of apotheker of nicotine vervangen- de middelen of medicijnen geschikt zijn.
  • Wil je graag hulp bij het stoppen met roken? Kies een vorm van ondersteuning die bij jou past.

Ondersteuningsmogelijkheden in de regio

Er zijn verschillende soorten van hulp. Wil je graag één op één contact met een coach? Dan is individuele begeleiding misschien iets voor jou. De begeleiding is volledig afgestemd op jouw behoeftes. In het begin krijg je veel begeleiding en dat werkt motiverend. Je begeleider helpt je vol te houden en leert je omgaan met moeilijke momenten. 

Stop jij liever samen met anderen?

Dan is een groepstraining misschien iets voor jou. Je komt samen met andere deelnemers in een groep. Op die manier kun je ervaringen delen en elkaar steunen bij het stoppen met roken.